Правове виховання











Пам'ятай!
1959 рік — Декларація (заява) Прав ДИТИНИ.
1989 рік — Конвенція ООН (договір) прав дитини.
1991 - Закон про охорону ДИТИНСТВа.
прийнята Конституція України.

Права та обов’язки учнів
      Учні мають право:
       на вибір форми навчання, факультативів, спецкурсів, позашкільних та позакласних занять;
  • на користування навчально-виробничою, науковою, матеріально-технічною, культурно-спортивною та лікувально-оздоровчою базою навчального закладу;
  • на доступ до інформації з усіх галузей знань;
  • брати участь у різних видах науково-практичної діяльності: конференціях, олімпіадах, виставках, конкурсах тощо;
  • брати участь у роботі органів громадського самоврядування навчального закладу;
  • брати участь в обговоренні і вносити власні пропозиції щодо організації навчально-виховного процесу, дозвілля учнів (вихованців);
  • брати участь у добровільних самодіяльних об’єднаннях, творчих студіях, клубах, гуртках, групах за інтересами тощо;
  • на захист від будь-яких форм експлуатації, психічного і фізичного насилля, що порушують права або принижують їх честь, гідність;
  • на безпечні і нешкідливі умови навчання, виховання та праці; на відпочинок під час перерв, в неділю, святкові та канікулярні дні.
      Учні зобов’язані:
   оволодівати знаннями, вміннями, практичними навичками, підвищувати    загальнокультурний рівень;
  • дотримуватися вимог статуту, правил внутрішнього розпорядку;
  • бережливо ставитись до державного, громадського і особистого майна;
  • дотримуватися законодавства, моральних, етичних норм;
  • брати посильну участь у різних видах трудової діяльності, що не заборонені чинним законодавством;
  • дотримуватися правил особистої гігієни;
  • піклуватися про своє здоров’я і безпеку свого життя і однокласників;
  • дотримуватись чистоти і порядку в приміщенні та на території закладу;
  • діяти на благо навчального закладу, піклуватися про честь і авторитет установи;
  • дотримуватись правил співдружності (поважати погляди та переконання інших людей, поважати жінок, дівчат, працівників навчального закладу, піклуватись про батьків, допомагати їм у веденні домашнього господарства);
  • дотримуватися ділового стилю одягу;
  • займатись самообслуговуванням, брати участь у суспільно-корисній праці з урахуванням віку, статі, фізичних можливостей, нормативів та вимог гігієни.
      Учням забороняється:
        допускати прояви грубості, вульгарності;
  • палити у приміщеннях і на території навчального закладу;
  • використовувати петарди;
  • вживати алкогольні вироби, наркотичні та токсичні речовини;
  • псувати державне, громадське та особисте майно.

http://indiz-shkola.com.ua/IMG/arton112.jpg


Виховна година.

ТЕМА: НАШІ ПРАВА - ЩАСЛИВЕ ДИТИНСТВО
 Мета: ознайомити учнів з їхніми правами
Ведучий 1. Доброго дня, друзі. Ми зібрались сьогодні для того щоб поговорити про права дітей, тобто про ваші права. Як ви гадаєте, коли й як наші пращури дійшли до розуміння того, що права людини слід захищати?
Учні висловлюють власні думки щодо запитання. Ведучий доповнює й узагальнює відповіді.
Ведучий 2. Давним-давно, ще у стародавні часи, у людей була необхідність відстоювати свої права. Спочатку це робили силою. Слабка людина не мала жодних прав, якщо в неї не було сильного покровителя, що бажав би допомогти їй у вирішені спорів.
Тривалий час діяв неписаний закон «Хто сильний, той правий». Але коли виникли перші держави; правителі яких прагнули встановити загальний справедливий порядок і норми життя для всіх громадян, у людське суспільство прийшов новий закон права. Тепер держава ставала на захист сильного і слабкого. Головним критерієм права стала справедливість, не сила.
Ведучий 1. З тих пір минуло чимало століть. Держави ство¬рювалися, розросталися, процвітали або гинули. Чому? Як свідчить історія, правителі й уряд не завжди піклувалися про свій народ. Так, оголошуючи сусідній країні війну чи приймав яке небудь політичне рішення, правитель прагнув, задовольнити лише свої інтереси й зовсім не замислювався над долею простих людей. Отже, людству потрібно було щось прийняти, знайти такого захисника, який міг би примусити державу поступитися своїми інтересами заради інтересів своїх громадян і постійно піклуватися про них.
Ведучий 2. Місію такого захисника взяла на себе міжнародна організація ООН. Що ви знаєте про цю організацію?
Ведучий 1. 1945 року, після закінчення Другої світової війни — найжахливішої і найжорстокішої війни за всю іс¬торію людства — народи багатьох країн вирішили, що задля збереження миру їм слід об'єднатися. Навіщо? Для того, щоб будь-які конфлікти та суперечки між країнами в подальшому вирішувались не воєнним шляхом, а мирним, за столом пере¬говорів. Саме з цією метою 1945 року була створена Органі¬зація Об'єднаних Націй (ООН). До речі, одним із її засновни¬ків була Україна.
Ведучий 2.А 1948 року держави, що увійшли до ООН, підписали Загальну декларацію прав людини — документ, у якому вони пообіцяли одна одній і своїм народам забезпечи¬ти громадянські права й свободи, рівність усіх перед законом, особисту недоторканність, свободу совісті, можливість дотри¬муватись своєї релігії й багато іншого.
Ведучий 1.Загальна декларація прав людини — важливий і корисний документ. Але в ньому говориться про людей за¬галом — і жодного слова про дітей. Але ж діти потребують особливої уваги й захисту з боку держави.
Ведучий 2.Саме тому 1989 року ООН прийняла окремий документ під назвою «Конвенція про права дитини». Конвен¬ція — Це міжнародна угода. У ній держави беруть зобов'язання дотримуватись прав кожної дитини. І наша держава також під¬писалася під цим документом, а значить — пообіцяла світові піклуватися про своїх маленьких громадян.
Ведучий 1. Давайте пригадаємо, про які права дітей йдеться в Конвенції, на що кожен із вас має незаперечне право?
Ведучий 2. Але нам хотілося дізнатися, чи добре ви знаєтесь на своїх правах і чи вмієте їх правильно реалізовувати?
Ведучий 1. Давайте проведемо «Казкову правову вікторину» і на прикладі героїв відомих вам казок спробуємо роз’яснити статті Конвенції про права дитини.
Ведучі проводять вікторину. «Казкова правова вікторина» Ведучі по черзі описують негативні ситуації, у які потрапив той чи інший казковий герой. Учні мають визначити, яке пра¬во, визначене Конвенцією про права дитини, було порушено стосовно цього героя.
Ситуація 1
Мачуха з ранку до вечора примушує Попелюшку працюва¬ти. Бідній дівчинці заборонено брати участь в іграх та за¬бавках сестер. Яке право порушено стосовно Попелюшки?
(Право дитини на відпочинок і розваги, право брати участь
у розважальних заходах, що відповідають їх ньому віку.).
Ситуація 2
За часи письменника Марка Твена в Америці дружба дітей із різних соціальних пластів не схвалювалась і навіть вва¬жалась іноді порушенням суспільної моралі. Чи має право Том Сойєр товаришувати з таким хлопчиком» як Гекльберрі Фін?
(Так, адже Конвенція про права дитини визнає право на сво¬боду асоціацій та свободу мирних зібрань.)
Ситуація З
Мауглі майже з народження жив у тваринному середови¬щі. Чи можна вважати, що він має рівні права зі звичайною дитиною.
(Так, Конвенція визначає, що дитиною вважається кожна людська істота, що не досягла вісімнадцяти років.)
Ситуація 4
Мауглі не вміє говорити людською мовою — лише видава¬ти незрозумілі, з точки зору людей, звірячі звуки. Чи мають право плоди, що знайшли Мауглі в лісі, замкнути його в кліт¬ці та поводитися з ним, як із твариною? Які права хлопчи¬ка порушено?
(Ні в якому разі, Мауглі може бути витканий неповноцінною дитиною, і в цьому випадку згідно з Конвенцією йому мають забезпечити гідні умови зростання і виховання. Крім того, Конвенцією суворо заборонено будь-яке жорстоке поводжен¬ня з дитиною, що принижує її гідність та ушкодить фізично¬му й психічному здоров'ю.)
Ситуація 5
Опікун Гаррі Поттера перехоплює і читає листи, що надхо¬дять хлопчику зі школи чарівників Ходвадсу. Яке право Гар¬рі порушено?
(Право на приватне життя, недоторканність житла й таєм-ницю кореспонденції.)
Ситуація 6
Баба Яга викрадає Івасика Телесика й відносить його за тридев'ять земель у тридесяте царство. Які права дитини по¬рушила злодійка? (Згідно з Конвенцією дитина мав право не розлучатися з батьками всупереч й бажання (окрім випадків, визначених законодавством), крім того, Конвенцією забороняється не законне переміщення дітей і неповернення їх із-за кордону.)
Ведучі відзначають учнів, які брали активну участь в обговоренні ситуацій вікторини.
Ведучий 1. «Я маю право!», «Чому ви порушуєте мої права?» — ці слова, на жаль, часто використовує людина в ситуаціях, коли сама неправа. Зазвичай, заява про особисті права Клугу є виправданням пасивності, лінощів, прагненням отримати щось, нічого не даючи взамін.
І Зараз, друзі, перед вами будуть розіграні невеличкі ситуації, у яких діти недоречно заявляють про свої права. Ваше за¬вдання — визначити, чому той-чи інший герой неправий. Що б ви на місці дорослого відповіли йому? А можливо, він усе ж таки правий у своїх вимогах?
Учитель (звертається до учня). Скажи; будь ласка, чому ти не готовий до уроку?
Учень. Я вирішив зовсім не відвідувати ваші уроки математики. Вони мені нецікаві, до того ж я збираюся після школи поступати до гуманітарного вузу.

Учитель. Але шкільну програму з математики ти маєш вивчати.
Учень.У такому випадку я вимагаю, щоб мене навчав ін¬ший учитель. Ви — занадто суворі, хоча самі, на мою думку, не дуже добре знаєте предмет, який викладаєте.
Учитель. Ти поводишся зневажливо й дуже грубо. Я зму¬шена викликати твоїх батьків.
Учень.Це не грубість, а моя думка. Я маю право вільно висловлювати свої погляди з будь-яких питань, що стосують¬ся мене.
Ведучий. Звичайно, ми добре розуміємо, як неприємно, коли твоїх батьків викликають до школи. І, звичайно, ми вільні у висловлюванні власних думок. Проте закон у ньому випад¬ку на боці вчителя. Подумайте, чого не можна припускатися, заявляючи про свої права?
(Дійсно, Конвенція визнає за дитиною право вільно вислов¬лювати власні думки, але це право обмежується в деяких випад¬ках. Зокрема, якщо висловлювання власної думки завдає шкоди репутації та гідності іншої особи.)
Ведучий 1.Отже, давайте підведемо підсумки сьогод¬нішньої зустрічі.
Ведучий 2. У кожного з нас є права, і ми повинні добре знати їх, щоб захистити себе, якщо хтось хоче нас образити.
Ведучий 1. Але слід знати не лише свої права, але й обо¬в'язки. Прагнучи відстояти свою свободу, не утискайте свободу інших.




Міжнародні документи щодо захисту прав дітей
* 1)Декларація прав дитини (прийнята Генеральною Асамблеєю ООН в 1959 році, у ній 10 статей, 10 принципів захисту прав дітей)
* 2) Конвенція про права дитини (ООН в 1989 році, у ній 54 статті, що стосуються не тільки прав і свободи,
але й зобов'язань держав по захисту ПраВ.




Правова культура учнів
(Бесіда з елементами гри)
  
Закони повинні для всіх мати однаковий зміст.
(Ш. Монтеск’є)
  Мета: Виховання в учнів відповідальності за свої вчинки, почуття громадянського обов’язку, виховання поваги до конституційного законодавства України.
  Обладнання: Конституція України, юридична енциклопедія, брошура „Закон і ти”, плакат „Заповіді Громадянина”.
 План
1. Вступне слово. Ознайомлення з темою, метою.
2. Головна частина
а) теоретичні основи Конституції;
б) групове обговорення правових ситуацій.
3. Підсумки бесіди.
 Хід заняття
 Бібліотекар. Діти, ми постійно зустрічаємося з питаннями права. Багато хто з учнів дивуються, дізнавшись, що наші щоденні дії часто мають правову оцінку. Право, закони супроводжують людину все його життя. Щоб уміло і правильно користуватися своїми правами і добре виконувати свої обов’язки, не порушуючи права і законні інтереси інших, потрібно знати закони.
 Дійсно, у вашому віці неможливо знати детально всі закони. Але основне, що стосується вас, ви повинні знати. Звідкіля ж ви , учні, можете черпати правові знання? На уроках, з книг, з газет, з журналів, телепередач, з бесід. Такою і є наша бесіда „Правова культура учнів”.
 Діти, права, якими ми володіємо, визначені в Конституції України, яка була прийнята...? (питання до учнів). Так, 28 червня 1996 року. Але, щоб познайомитися з теоретичними основами конституції, спочатку познайомимось з ключовими поняттями: Конституція, Право, Президент, Людина, Громадянин, Ратифікація.
 Учениця. (зачитує з карток)
 Конституція:
1) основний закон держави, що визначає основи суспільного і державного ладу, систему державних органів, порядок їх утворення й діяльності, права й обов’язки громадян;
2) основа законодавства держави.
 Громадянин – фізична особа, правовий статус якої обумовлений її належністю до громадянства певної держави.
 Право – сукупність загальнообов’язкових правил поведінки установлених державою.
 Президент – в більшості сучасних держав це вибраний голова держави.
 Людина – біологічна істота, яка наділена здатністю мислити, створювати й використовувати знаряддя праці, володіє членороздільною мовою й може нормально розвиватися лише в широкому й тісному спілкуванні з собі подібними.
 Ратифікація – затвердження міжнародного договору уповноваженим державним органом (Парламент, Президент).
 Бібліотекар. Діти, 28 червня 1996 року, як ви сказали, була прийнята Конституція України – основний закон держави. Він регламентує найважливіші з погляду держави суспільні відносини. Що це за відносини? До них належать засади суспільного ладу й політики, правового становища особи, державного устрою, організації та діяльності органів держави. Конституція також визначає герб, прапор, гімн і столицю держави. А коли з’явилась перша конституція?
 Учень. Першою конституцією в сучасному її розумінні була Конституція США, прийнята в 1787 р., яка діє і досі. Це найстабільніша конституція в світі – більш як за 200 років існування до неї було внесено лише 27 поправок.
 Бібліотекар. За юридичною формою конституції можуть бути писані й неписані.
 Писані конституції являють собою єдиний нормативний акт, прийнятий у суворо встановленому порядку, який має чітку внутрішню структуру (розділи, глави, параграфи тощо). До цього виду належить абсолютна більшість конституцій, що діють у світі, в тому числі й Конституція України.
 Неписані конституції складаються з кількох законів, що мають самостійне значення і прийняті в різний час і в різному порядку. Вони в своїй сукупності оголошуються конституцією держави.
 Слід зазначити, що наявність неписаної конституції може призвести до недостатньо чіткого правового регулювання найважливіших суспільних відносин. Це дає зацікавленим силам можливість поводитися довільно, по-різному витлумачувати неузгодженість, а то й суперечності у змісті таких конституцій. Тому вони загалом поціновуються як менш демократичні порівняно з конституціями писаними.
 Провідне місце конституції в системі законодавства підкреслюється її особливою, найвищою юридичною силою, що знаходить свій вияв у цілому ряді положень.
 1. Конституція виступає базисом для поточного законодавства. Всі закони та інші нормативні акти мають впливати з конституції й не суперечити їй. Це прямо підкреслюється в ч. 2 ст. 8 Конституції України: „Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй”.
2. Існує особливий, порівняно з усіма іншими законами, порядок прийняття, зміни та відміни конституції
3. Контроль за додержання конституції здійснює особливий орган. В Україні – це Конституційний Суд. Тільки до його компетенції належить вирішення питань про відповідність законів та інших правових актів Конституції України. Аналогічні органи є практично в усіх демократичних державах, хоч і називаються по-різному.
4. Міжнародні договори, які укладає держава не можуть суперечити конституції країни. Якщо міжнародний договір суперечить або не відповідає конституції, його не можливо ратифікувати.
 Діти, ви дізнались якими бувають конституції за юридичною формою і якою юридичною силою володіють. А що ж в собі містить Конституція України, її другий розділ? Права, свободи та обов’язки людини й громадянина.
 Групове обговорення правових ситуацій
 Ведуча. Команди „Помаранчеві” та „Я – громадянин” прошу зайняти місця за столами ( на столах лежать ручки, папір, Конституція України).
 Оголошую склад журі.
 Командам надається можливість привітати одна одну.
 „Помаранчеві”: Хай буде розум для добра І доброта від Бога.
 „Я – громадянин”: І день для віри і тепла І ще не пройдена дорога.
 Ведуча. Користуючись Конституцією України та одержаними раніше знаннями команди будуть відповідати на питання по черзі. На обміркування 1-3 хвилини. Відповідно 1-3 бали.
 Питання командам до запропонованих правових ситуацій.
 1. Настя К. розносила пошту з матір’ю. Вона цікавилась життям своїх друзів, а тому інколи перечитувала листи, адресовані іншим. Яке право вона порушила? Для відповіді – 2 хв. (ст. 31 КУ).
а) Питання болільникам. Особа, яка надає юридичну допомогу, правовий захист називається? (адвокат).
 2. В деяких містах нашої планети на магазинах, бібліотеках, клубах можна зустрити вивіски: „тільки для білих” чи „тільки для чорних”. Можливо це на Україні? Для відповіді 2 хв. (ст. 24 КУ).
а) Питання болільникам. Як називається вступ Президента України на посаду? (інаугурація).
 3. Назвати кількість депутатів у Верховній Раді (450).
 4.В якому віці громадянин України може бути обраний депутатом? (21 рік).
 5. Напередодні огляду шкільної художньої самодіяльності директор школи примусив працювати вчителів без вихідних. Яке конституційне право порушено? Для відповіді – 3 хв. ( ст. 45 КУ).
а) Питання болільникам. Хто очолює державну виконавчу владу? (Президент)
 6. Дезакріплені положення про державні символи України? Коли? Для відповіді – 3 хв. (ст. 20 КУ). 24. а) Питання болільникам. В якому віці громадянин України може бути обраний Президентом? (35 років).
 7. Може жінка стати Президентом України? Для відповіді – 2 хв. (так, ст. 24 КУ).
 Ведуча. Оголошує підсумки конкурсу.
 Бібліотекар. Діти, ми розглянули деякі положення розділу Конституції України: права, свободи та обов’язки людини й громадянина. При розгляді конкретних положень цього розділу Конституції України слід виходити з того, що, існуючи в суспільстві, людина не може не керуватися певними правилами поведінки, сформульованими в різних соціальних нормах: моралі, звичаях, релігійних постулатах тощо. Найважливіші за своїм змістом і наслідками для особи, держави й суспільства відносини врегульовуються правом, тобто загальнообов’язковими правилами поведінки, які забезпечуються державою.


Правове виховання. 
Пустощі і кримінальна
відповідальність

Виховна година


МЕТА: На прикладах з життя ознайомити учнів з кримінальною відповідальністю, показати, які наслідки можуть мати звичайні пустощі; виховувати законопослушних громадян. 



ПЛАН. 

1.Обговорення ситуації. 

2.Бліц-турнір на тему” Ти і закон”. 


КЛАСНИЙ КЕРІВНИК.Ми вже не раз чули про те, що почастішали випадки дитячої злочинності.Багато причин є для цього у нашому сьогоднішньому житті.Але однією із головних, я вважаю, є те, що підлітки не знають законів. Зараз групи учнів будуть розігрувати перед нами різні ситуації. А ви будете оцінювати характер правопорушення і міру покарання, яка може бути присуджена за дане правопорушення. 

СИТУАЦІЯ 1. 

(За столом сидять троє учнів. Вони обговорюють подію: Михайло заліз на склад і викрав кілька пачок цигарок.) 
Міша: А ви знаєте, що це було не так і страшно. Ти б, Назарку, мабуть з переляку у штани наклав би. А я зовсім не боявся . 
Назар. Тоді вип’ємо за успіх. 
Іра. Ви б краще не пили. 
Міша. А що, ти з нами не збираєшся пити? 
Іра Трішки спробую. 
Міша. Пий, Ірко, ти це заслужила. Адже, поки твоєї мами немає вдома, нехай все це полежить у тебе. 
Іра. Я так і знала, що ви мені дасте на зберігання. Але ж коли домовлялися про те, що ти підеш красти цигарки, Назар обіцяв їх заховати у себе вдома. А тепер даєте мені! 
Назар. Тихіше, дитинко. Подякуй, що план розробив безпрограшний. 
ЗАПИТАННЯ. Чи винні у крадіжці всі троє дітей? 
ВІДПОВІДЬ. Так, винні усі троє у скоєній крадіжці. Назар організував її, він найстарший, Міша безпосередньо здійснив злочин. А Іра - знала про злочин і мовчала, нікого не попередила. Тут є організатор і підмовник злочину (Назар), виконавець злочину—Михайло. А Іра є посібником. Вона знала, що готується злочин і не прийняла заходів, щоб йому перешкодити. Укривання злочину—це є посібництво до його здійснення. Тим більше винна дівчина, що вона ще погодилася зберігати крадені речі. 
Ст. 223 КК України за такий злочин визначає покарання через позбавлення волі на термін від 3 до10 років. 
ЗАПИТАННЯ. Яку б міру покарання визначили ви кожному з них?



СИТУАЦІЯ 2. 

За столом сидять двоє учнів. 

Андрій. Сиджу на лавці. Раптом бачу іде мій колишній друг, а тепер ворог—Сашко. Ну, думаю, зараз я з тобою розквитаюся. Хапаю палку—цей спосіб оборони або нападу я часто використовую і наздоганяю Сашка. Ударив ззаду. А то виявився не він, а якийсь незнайомець. Той від удару впав. Ну думаю, коли вже так сталося, полізу почищу його кишені. Ну і сміхота! Витягнув гаманець, а в ньому всього 3 гривні, звичайно, і від них не відмовився, давай швидше тікати. Отак мені пощастило . 
Володя. А зі мною теж сталася пригода. Іду, бачу Оксанка. Хотів пожартувати: смикнув за сумку і побіг. Біжу, захекався. Вирішив оглянутися. Йой! А то не Оксана, а якась старушенція. Очі витріщила, щось шепоче, руки тремтять. Я з переляку чкурнув. Перевірив сумку. Теж не багато: 13 гривень. І число таке нещасливе. Хай йому грець! 
Міша. Що зажурились, синки? Чув я вашу розмову. Хто ж так ризикує? 2-3 гривні вкрали! Це треба бути останнім дебілом! Навчайтеся, синки, поки я добрий. 
Ось дивіться.( виймає гаманець із кишені Андрія) Як бачите ніякого ризику. 
ЗАПИТАННЯ. Давайте проаналізуємо всі три ситуації. Які злочини тут мали місце, яка міра покарання передбачена за них Карним Кодексом? 
ВІДПОВІДЬ. Вчинок Андрія кваліфікується як розбій. У Карному Кодексі це ст. 142: Розбій—це напад з метою заволодіння індивідуальним майном громадян, поєднаний з насильством, небезпечним для життя або здоров’я людини, яка зазнала нападу або з погрозою застосування такого насильства. Карається позбавленням волі на термін до 5 років або виправними роботами на термін до 2 років. Володя вчинив грабіж. Грабіж—це відкрите викрадання індивідуального майна, ст. 141 КК. Особа, що вчинила грабіж, карається позбавленням волі до 5 років або виправними роботами від 1 до 2 років 
Міша здійснює крадіжки. Відповідальність за крадіжки ми уже обговорювали.



СИТУАЦІЯ 3. 

За столом сидять троє дівчат: Катя, Таня, Кароліна. Вони обідають у кафе. Їм сподобалися гарні чарчини. Дівчата вирішили вкрасти, двоє підійшли до офіціанта, щоб розрахуватися, а одна тим часом поклала їх у сумку. 

Катя. Все вийшло так непомітно. 
Таня. Підемо завтра в інше кафе. Дістанемо ще щось. 
Кароліна. Згода. 
ЗАПИТАННЯ. Який злочин вчинили дівчата? 
ВІДПОВІДЬ. Цей злочин передбачає ст. 82 КК. Розкрадання державного або колективного майна. Відкрите викрадання державного або колективного майна карається позбавленням волі на термін до 4 років або виправними роботами на термін від 1 до 2 років. 
КЛАСНИЙ КЕРІВНИК. Ми розглянули ситуації, взяті з реального життя, зроблені реальними людьми. Молоді люди, про яких ми почули, стали на хибну стежку. Чи штовхав їх хтось, чи обрали самостійно? Та це вже, власне, не має значення. Всі вони відбували заслужене покарання. З їх життя випав великий відрізок часу, коли вони могли бути, як усі: вчитися, працювати, радіти життю, сонцю, приносити радість рідним. 
Тому, перш ніж щось вчинити, задумайтеся, а які наслідки будуть від вашого вчинку. Не потрапляйте в подібні ситуації, які сталися з нашими „героями”! 
А тепер бліц-турнір. Чи знаєте ви? 
1.Основний закон України.(Конституція) 
2. Вищий законодавчий орган України. (Верховна Рада). 
3. Вищий виконавчий орган України. (Кабінет Міністрів). 
4. Розшифруйте абревіатуру СБУ (Служба Безпеки України). 
5. Спосіб прийняття законів або важливих рішень загального або місцевого значення шляхом голосування? (Референдум). 
6. Людина, яка у суді виступає захисником звинуваченого.(Адвокат). 
7. Особа, яка була засуджена не один раз.(Рецидивіст). 
8. Таємне викрадання індивідуального майна громадян.(Крадіжка). 
9. Покарання за крадіжку. (Ст. 140 передбачає позбавлення волі на термін до 3 років або виправні роботи на термін до 2 років).

10.Відкрите викрадання індивідуального майна громадян. ( Грабіж). 

11.Як карається особа, яка вчинила грабіж? (Ст. 141 передбачає позбавлення волі на термін до 5 років або виправні роботи на термін від 1 до 2 років ). 

12. Що це за злочин: напад із метою заволодіння індивідуальним майном громадян, поєднаний з насильством, небезпечним для життя й здоров’я особи, яка зазнала нападу? (Розбій). 

13. Яке покарання передбачено за розбій? (Ст. 142 передбачає позбавлення волі на термін від 3 до 10 років). 
14. Чи караються особи, які зчинили пошкодження шляхів сполучення і транспортних засобів (залізниці, вагонів, дороги тощо). (Так. Ст. 78 передбачає за умисне зруйнування або пошкодження шляхів сполучення і транспортних засобів позбавлення волі на термін від 3 до 15 років). 
15. Де відбувають покарання особи віком до 15 років? ( У виправно-трудових колоніях).



Виховна година: “Права дітей”.
Мета: ознайомити з основними правами людей, дітей; сприяти розумінню того, що правам відповідають певні обов'язки;розвивати увагу; виховувати у школярів почуття відповідальності.
Хід уроку
  1. Організація класу
1.1Привітання
1.2.Перевірка готовності до уроку
  1. Актуалізація опорних знань
  • Хто допомагає людині виживати в складних ситуаціях?
  • Хто допомагає вам?
  • Хто піклується про вас?
  1. Мотивація навченої діяльності
Утворіть з переплутаних букв слова
РАВПАДИЛЮИН
  1. Повідомлення теми уроку
  • Сьогодні  наш урок присвячений правам людей. Ми познайомимося з правами людей, а також дітей.
  1. Вивчення нового матеріалу
    1. Розповідь
Ви знаєте, що були часи, коли дітей взагалі не сприймали як щось особливе, до них ставилися як до дорослих. Згадайте хоча б дітей з історії «За вогнем’’.
Пройшло не одне тисячоліття, поки людство зрозуміло, що до дітей треба ставитися не так, як до дорослих, що вони потребують особливої уваги.
Лише в XVII–ХVШ ст. на дітей почали звертати увагу. Раніше діти не мали ні дитячого одягу, ні дитячих іграшок чи книжок.
(Розгляд і порівняння ілюстрацій, на яких зображені діти в різні історичні епохи.)
У середньовічній Німеччині слово «дитина» взагалі було синонімом до слова «дурень». Дітям було нелегко, не було законів, які оберігали б їхнє життя.
l Довгі роки найрозумніші і найдобріші люди боролися за дітей самотужки, і, нарешті, у 1924 році вони вперше зібралися в місті Женеві, де прийняли перший документ про потреби дітей — Декларацію прав дитини.
         5. 2. Пошта казкових героїв
На адресу нашого класу прийшли якісь незвичні листи. З вашого дозволу я відкрию один, і ми разом дізнаємось, від кого він.
«Я Зайчисько, я маленький, хатку мав собі гарненьку, та прийшла коза рогата, і нема у мене хати. Ой, хутчіш допоможіть, мої права ви підкажіть».
1. З якої казки цей лист? («Коза-дереза».)
2. Чиї та які права були порушені? (Право на родинну оселю.)
3. Знайдіть їх і прочитайте в Конвенції про права дитини.
Але ж листів так багато, спробуйте розібратися з ними в групах, а потім представники кожної групи повідомлять нам свої висновки. (Кожна група отримує лист, обговорює його та звітує за узгодженою схемою.)
Для листів узято сюжети з казок:
- «Коза-дереза»
- «Колосок»
- «Івасик-Телесик»
- «Пригоди Буратіно»
- «Попелюшка»
- «Вовк і семеро козенят»
- «Гидке каченя».
5.3. Слухання вірша
Дитя моє, права дитини
ти мусиш вивчити сумлінно.
Це так потрібно, так важливо
напевне знати в наші дні:
коли з тобою справедливо
вчиняють, а коли і ні.
Тож прочитай, завчи напам’ять
Порадь і друзям почитать.
Хай прочитають тато й мама
Закони всім потрібно знать!
Будь добрим сином чи дочкою,
поганим вчинком не зганьби
ти роду власного ніколи
Люби свою сім’ю і школу,
Свою Україну люби!
                        (Ірина Жиленко)
5.4. Робота з малюнками
- Розгляньте малюнки, які мають права діти?
Фізкультхвилинка
5.5. Розгляд ситуацій
1)Уривок з "Казки про 3-х поросят", демонстрація ілюстрацій.
  • 3 чого будували свої хатки Ніф-Ніф, Нуф-Нуф, Наф-Наф? Чий дім був надійнішим? Як називав свій дім Наф-Наф? (фортеця)
(справжній надійний дім повинен бути фортецею. У англійців є навіть прислів'я "Мій дім – моя фортеця". Хочете дізнатися, яке житло було у різних народів, давайте зіграємо в "Цікаву географію". Треба розташувати (на мапі) житло різних народів. Є підказки: на житлі і на мапі є однакові назви. Це означає, що цей дім саме цієї місцевості.
Висновок:От тепер для Вогника право на житло і повноцінне харчування, записане у Конвенції про права дитини, здійснилося.
2)Уривок з казки "Крошечка – хаврошечка" або "Бабина дочка і дідова дочка".
  • Яку важку роботу виконували ці дівчата?
  • Робила вона шкоду їхньому здоров'ю чи ні?-
  • Чому дорослі у цих казках так ставляться до дівчат?-
  • Хто визволив крошечку-хаврошечку?
– Так було у казці. У справжньому житті дітей, які змушені працювати, повинні захищати держава і закон. Держава у цьому зацікавлена. (Учням 3-4-х класів можна задати питання: "Чому держава забороняє примусово залучати дітей до праці?")
Висновок.Той, хто примушує дітей працювати, порушує їх право на відпочинок, освіту, розвиток здібностей. Якщо хлопчик чи дівчинка будуть працювати довгий час, вони не зможуть займатися спортом, ходити до школи, вільно спілкуватися.
3)Уривок з казки "Івасик-Телесик", демонстрація малюнків.
- Яке право хотіла порушити Змія?
- Яким чином?
- Хто допоміг Івасику - Телесику?
ВисновокОтже, кожна дитина має право на життя, виживання і здоровий розвиток.
4) Уривок з казки "Попелюшка".
– Матінко, сестри, можна і мені хоча б одним оком подивитися на бал.
– Що тобі, Попелюшка, робити в королівському палаці? Хіба що спочатку...
- З якої казки цей уривок? Хто її написав? Що повинна була спочатку зробити бідна дівчинка? Хто їй допоміг? Чим це скінчилось?
Висновок: Зла мачуха порушила право дівчинки – Попелюшки – на відпочинок. Як ви розумієте слово "відпочинок"? Який відпочинок для вас краще?
Бачите, які ви всі різні і несхожі один на одного. Для всіх відпочинок різний. Взагалі, кращий відпочинок – це зміна діяльності. Тобто, якщо ви сиділи і читали, то після цього можна пограти в футбол або потанцювати і навпаки.

5.6.Проблемні ситуації
1. В казці "Сніжна королева" злодії та маленька розбійниця пограбували карету, в якій їхала Герда на розшуки Кая. Порушили вони закон чи ні?
2. Два хлопці посварилися та вчинили бійку. Порушили вони закон чи ні?
3. Двоє дівчат вкрали годинник у своєї однокласниці. Порушили вони закон чи ні?
4. Миші зламали у кота Леопольда телевізор. Порушили вони закон чи ні?
5. Маленький Мук вкрав у хазяйки вередливих котів чарівні капці. Порушив він закон чи ні?
5.7. Гра "Збудуй дім". Фундамент – відпочинок кожного дня.
Щоб добудувати дім, треба докласти "цеглини". Щоб докласти цеглин, треба відгадати загадки. "Цеглинку" вкладає той, хто відгадав першим.
– Після навчання, щоб мати дозвілля,
Чекаємо ми суботи й ... (неділі).
– І влітку, і взимку ми в гості поїхали,
Бо влітку і взимку у нас є ... (канікули).
– Збираємо з мамою спідниці і хустки.
Поїдем до моря. У мами – ... (відпустка).
– Іграшки, солодощі нам будуть дарувати,
Бо завтра – Новий рік, а це – велике ... (свято).

  1. Підсумок уроку
.Гра «Веселий м’ячик»
 Ти котись веселий м’ячик,
 Швидше, швидше по руках.
 У кого лишився м’ячик,
 Той розказує права.

I





Комментариев нет:

Отправить комментарий